Hot Wheels Factory History in Malaysia


Credit to : Rohailizam Bin Zainal






Tahukah anda hotwheels malaysia merupakan penyumbang keluaran sebanyak 40% di seluruh dunia. Pada tahun 80an-90an dulu kanak2 yang tinggal di perai, matang pauh macam aku dulu kami akan selalu pergi di bahagian pelupusan/rejek kilang mattel untuk mengutip sisa2 rejek mainan yang di keluarkan mattel masa tu.
Antara yang masih aku ingat masa tu aku dan sepupu sepapat aku kutip mainan jenis:
👉 hotwheels (dijual semula dgn 50sen-rm1.50
👉 he-man (dijual semula dgn rm2-rm10)
👉 barbie (dijual semula rm5-rm10)
👉 captain power (dijual semula rm3-rm15)
Sebenarnya banyak lagi mainan rejek yang kami kutip masa tu. Tapi senarai di atas antara yang aku ingat. Sememangnya hotwheels menjadi kegilaan masa kami kecik2 dulu. Sehingga kini sedara mara sepupu sepapat aku masih memiliki harta2 karun mattels dan hotwheels yang sememangnya rare sehingga kini.
Untuk pengetahuan semua jugak, hotwheels malaysia lah paling banyak produce produk kete menan yg limited yang tidak ada di malaysia dan di keluarkan di luar malaysia dan yang aku bengang sekali sedara mara aku di penang tu ada.. Hahaha.. Jeles wehh.. ðŸ˜‚ nyesal tak simpan masa kecik2 dulu.. ðŸ˜¥ðŸ˜­
Gambarajah di bawah antara mainan yang popular dan hotwheels pilihan kami masa tu adalah hw crash up! Atau shifter. Model crash up rasanya takde dah di keluarkan rasenye. Dan sedara mara aku masih byk koleksi model ni. Bila langgar bonet depan, atau pintu tepi berpusing acah2 eksiden. ðŸ˜‚
Budak dulu2 main atas tanah baling2 je.. Budak2 sekarang beli simpan dlm kotak.. ðŸ¤£
Source : google.com & pengalaman sendiri
Image source : google.com